شیمی نو

ساخت وبلاگ

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) یکی از هشت ویتامین گروه B است که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد و همچنین به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است. B5 vitamin یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای بقای انسان است. این ویتامین به سلامت پوست و مو، عملکرد خوب سیستم عصبی، سلامت کبد، کمک به انتقال گلبول های قرمز خون و تولید هورمون های جنسی کمک می کند. مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 5 میلی گرم در روز است. برای زنان باردار و مادران شیرده، دوز روزانه به ترتیب به 6 و 7 میلی گرم افزایش می یابد.

فواید سلامتی ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) فولیکول های مو را تغذیه و تقویت می کند تا رشد موی سالم را تقویت کند و از ریزش مو جلوگیری کند. غدد آدرنالین برای ایجاد کورتیزول، هورمون استرس و عملکرد صحیح به B5 vitamin نیاز دارند. از آنجایی که ویتامین B5 در تسکین سیستم عصبی بسیار کارآمد است، در مبارزه با استرس مزمن نیز بسیار موثر است.

منابع غذایی ویتامین b5 (اسید پانتوتنیک)

از آنجایی که اسید پانتوتنیک در تمام سلول های زنده یافت می شود، می توان آن را عملاً در تمام رژیم های غذایی گیاهی و حیوانی یافت. این ویتامین را می توان از طریق غذاهای غنی از ویتامین B5 یا مکمل ها به دست آورد. از آنجایی که ممکن است تقریباً در تمام غذاها به مقدار کم یافت شود، گیاهخواران و غیر گیاهخواران به طور یکسان گزینه های زیادی دارند. B5 vitamin به راحتی در یک رژیم غذایی سالم در دسترس است و هم در محصولات گیاهی و هم در محصولات حیوانی یافت می شود.

غلات کامل منبع غنی ویتامین B5 هستند. در اکثر سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی شیرین، قارچ، آووکادو، ذرت، کلم پیچ و گوجه فرنگی وجود دارد.

غلات، گوشت اندام، گوشت گاو، سینه مرغ، قارچ، آجیل، دانه ها و شیر و لبنیات نمونه هایی از غذاهای غنی شده هستند. یک تخم مرغ بزرگ و سفت آب پز حاوی 0.7 گرم اسید پانتوتنیک است که معادل مصرف روزانه 14 گرم است. به طور مشابه، یک گرم گوشت گاو حاوی 0.6 میلی گرم B5 vitamin است که معادل مصرف روزانه 12 گرم است. میوه های حاوی ویتامین B5 خرما، گواوا، موز، پرتقال و غیره هستند.

نکته: مصرف یک وعده غذایی متعادل روزانه بهترین روش برای اطمینان از مصرف کافی ویتامین B5 است. برای تضمین وعده های غذایی تازه باید به جای غذاهای تصفیه شده مصرف شوند. ویتامین B5  نیز مانند تمام ویتامین های محلول در آب، با جوشاندن غذا از بین می رود.

نشانه های کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B5 یک ویتامین ضروری است که به تولید گلبول های قرمز و تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. تا زمانی که رژیم غذایی متعادل و سالمی دارید که شامل طیف وسیعی از غذاها می شود، بعید است که از کمبود ویتامین B5 رنج ببرید یا به مکمل ها نیاز داشته باشید. در موارد بسیار نادر، اسید پانتوتنیک در افراد مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی قابل هضم نیست. برخی از علائم کمبود عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • استفراغ و حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • گرفتگی در معده

نکته: کمبود ویتامین B5 بعید است که به تنهایی مشکلات پزشکی ایجاد کند، اما بیمارانی که کمبود B5 دارند ممکن است کمبود ویتامین های دیگری نیز داشته باشند.

عوارض جانبی ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

هنگامی که ویتامین B5 به عنوان یک مکمل اضافی استفاده می شود، باید در دوز آن دقت شود. مصرف یک قرص ویتامین B کمپلکس تمام مواد مغذی ویتامین B را پوشش می دهد. در غیر این صورت با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب را با توجه به نیاز شما توصیه کند. هنگامی که فرد در مصرف زیاده روی کند، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • درد مفاصل
  • ضعف / سستی
  • شروع دیابت
  • گرفتگی شکم
  • یبوست
  • عفونت مجاری ادراری
  • بثورات و کهیر روی پوست
  • عدم احساس گرسنگی یا احساس سیری

نکته: دوز توصیه شده ویتامین B5  5-10میلی گرم در روز است.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین B5 چه زمانی است؟

به دلیل عملکرد ضروری آنها در هضم غذا و تولید انرژی، مصرف ویتامین های B معمولاً در صبح توصیه می شود. علاوه بر این، ممکن است برای افراد خاصی مفید باشد که ویتامین B را با معده خالی مصرف کنند. مصرف B5 vitamin به عنوان مکمل می تواند منجر به عدم تعادل در سایر ویتامین های B شود. بنابراین توصیه می شود از ویتامین B کمپلکس استفاده کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : ویتامین B5 ,ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) , فواید ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک), عوارض کمبود ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) , منابع ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک), نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 243 تاريخ : چهارشنبه 16 شهريور 1401 ساعت: 0:59

تیتانیوم دی اکسید یک ماده معدنی است و در واقع اکسید تیتانیوم فلزی است. TiO2 فرمول شیمیایی دی اکسید تیتانیوم است. این ماده از دو مولکول اکسیژن و یک مولکول تیتانیوم تشکیل شده است و نهمین ماده معدنی رایج در پوسته زمین و در ساختار گیاهان و جانوران است. دی اکسید تیتانیوم زمانی که فلز تیتانیوم با اکسیژن ترکیب می شود خود به خود تشکیل می شود. معمولاً در رسوبات، خاک، سنگ معدنی، مواد طبیعی و گرد و غبار یافت می شود.

دی اکسید تیتانیوم سفید و غیر قابل اختلاط است. با این حال، اشکال کریستالی ممکن است گاهی کدر به نظر برسند. در اکریلیک ها، رنگ های خوراکی و ضد آفتاب استفاده می شود. دی اکسید تیتانیوم به عنوان یک جزء فعال در ضد آفتاب شناخته شده است.

این ماده پرتوهای فرابنفش را فیلتر می کند و با جلوگیری از جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید که ممکن است باعث آفتاب سوختگی شود و همچنین با سرطان پوست مرتبط است، به محافظت از پوست کمک می کند. دی اکسید تیتانیوم به دو صورت؛ گرید رنگدانه (با بیشترین تولید) و فوق ریز (نانومواد) تولید می شود. فروش تیتانیوم دی اکسید در بسیاری از مراکز خرید و فروش مواد شیمیایی صورت می گیرد.

ساختار تیتانیوم دی اکسید

هر سه دی اکسید اصلی تیتانیوم دارای هندسه هشت وجهی هستند. هندسه شکل روتیل دی اکسید تیتانیوم به صورت شش ضلعی پیچ خورده است، در حالی که هندسه دو نوع دیگر  TiO2، بروکیت و آناتاز، مکعبی است. معماری روتیل یک الگوی معمولی است که توسط دی فلوریدها و دی اکسیدهای فلزی مختلف مانند RuO2 و ZnF2 دنبال می شود. در دی اکسید تیتانیوم ذوب شده است هر اتم تیتانیوم (Ti) تقریباً به پنج اتم اکسیژن مرتبط است.

کاربردهای تیتانیوم دی اکسید

دی اکسید تیتانیوم با گرید رنگدانه

دی اکسید تیتانیوم با درجه رنگدانه در کاربردهای مختلفی که نیاز به شفافیت و روشنایی بالایی است، بکار می رود. این ترکیب شیمیایی در بیشتر سطوح و محصولات سفید، بی رنگ و حتی تیره رنگ وجود دارد. در صنایع مختلفی استفاده می شود، از جمله:

رنگ ها: به رنگ ها و پوشش ها شفافیت و استحکام می بخشد و طول عمر رنگ را افزایش می دهد و از سطح رنگ شده محافظت می کند.

پلیمرها، لاستیک و چسب ها: می تواند به کاهش شکنندگی، پیری و ترک خوردگی ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش نور در محصولات پلاستیکی کمک کند.

کاغذ: کاغذ با دی اکسید تیتانیوم پوشانده می شود تا روشن تر، سبک تر و ضخیم تر شود.

محصولات آرایشی: یک تقویت کننده رنگ است که اغلب در موارد زیبایی و بدون نسخه مانند رژ لب، لوسیون و پودر استفاده می شود. بعضی از لوازم آرایشی که شامل این ترکیب شیمیایی هستند به پوشاندن عیوب و روشن شدن پوست کمک می کنند و پوشش های آرایشی سبک تر را قادر می سازد تا همان اثر را داشته باشند.

ترکیباتی که با مواد غذایی در تماس هستند: کدری دی اکسید تیتانیوم در برابر نور مرئی و فرابنفش باعث می شود مواد غذایی، نوشیدنی ها، ویتامین ها و داروها را در برابر فساد زود هنگام حفظ کند و عمر مفید محصول را افزایش دهد. خرید و فروش تیتانیوم دی اکسید بازار گسترده ای در سراسر جهان دارد.

دی اکسید تیتانیوم نانو

تیتانیوم دی اکسید با گریدهای فوق ریز به طور معمول در کاربردهای تخصصی زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

ضد آفتاب: این ترکیب اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند در حالی که در برابر نور، نامرئی باقی می ماند. به دلیل اندازه ذرات ریز، نور مرئی را کاملاً منعکس نمی کند. با این حال، اشعه فرابنفش را جذب می کند و یک محافظ شفاف ایجاد می کند که از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. به گفته بنیاد سرطان پوست، استفاده از ضد آفتاب های حاوی دی اکسید تیتانیوم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

کاتالیزورها: به عنوان یک ماده پشتیبانی کننده کاتالیزور استفاده می شود. کاربردهای اصلی شامل حذف گازهای خروجی خطرناک خودروها و اکسیدهای نیتروژن از نیروگاه ها است. فروش تیتانیوم دی اکسید با گریدهای مختلف در مراکز فروش مواد شیمیایی صورت می گیرد.

عوارض جانبی تیتانیوم دی اکسید

تحقیقات کمی در مورد اثرات منفی دی اکسید تیتانیوم انجام شده است و بیشتر به مسیر قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد.

  • مصرف از طریق دهان: هیچ عارضه جانبی منفی مستندی وجود ندارد.
  • چشم: ممکن است در اثر این ماده شیمیایی، تحریک جزئی ایجاد شود.
  • استنشاق: در آزمایشات حیوانی، تنفس در غبار دی اکسید تیتانیوم با سرطان ریه مرتبط بود.
  • پوست: تحریک جزئی ممکن است.
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : تیتانیوم دی اکسید , کاربردهای,تیتانیوم دی اکسید, گریدهای,تیتانیوم دی اکسید, خرید,تیتانیوم دی اکسید, فروش,تیتانیوم دی اکسید, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 142 تاريخ : سه شنبه 8 شهريور 1401 ساعت: 19:11

الکل متانول به الکل چوب نیز معروف است، زیرا اولین بار با تقطیر تخریبی چوب تولید شد. این ترکیب یک حلال آلی رایج و ساده ترین الکل است و بوی مشخصی شبیه اتانول دارد. با این حال متانول بسیار سمی است و نباید توسط انسان مصرف شود. این الکل بسیار قابل اشتعال است. متانول به طور طبیعی توسط انواع مختلفی از باکتری ها تولید می شود و می توان آن را به مقدار کم در محیط یافت.

متانول زیست تخریب پذیر، غیرسرطان زا است و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد تبخیر می شود. همچنین هنگام مخلوط شدن با آب حل می شود و در سایر الکل ها، استرها، کتون ها، اترها و در اکثر حلال های آلی دیگر محلول است. در صنعت به عنوان آفت کش، حلال و منبع سوخت صنعتی استفاده می شود.

روش تولید الکل متانول

متانول به طور طبیعی در محیط زیست توسط متابولیسم بی هوازی انواع بسیاری از باکتری ها تولید می شود، اما اولین بار در سال 1661 توسط رابرت بویل که آن را از طریق تقطیر شمشاد تولید کرد، جدا شد.

از آن زمان به بعد، این ماده به یکی از پر فروش ترین مواد شیمیایی در جهان تبدیل شده است. به این دلیل که متانول یک ماده شیمیایی بسیار متنوع است که اساس صدها ماده شیمیایی را تشکیل می دهد که در بسیاری از محصولات روزانه استفاده می شوند.

متانول در یک فرآیند سه مرحله ای شامل اصلاح، فشرده سازی و تقطیر تولید می شود. در مرحله اول، گاز طبیعی با بخار، تحت گرما ترکیب می شود تا گاز سنتزی متشکل از هیدروژن، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را تولید کند. در مرحله دوم، این گاز تحت فشار قرار می گیرد و برای تشکیل متانول واکنش نشان می دهد. در مرحله سوم، مخلوط مایع حرارت داده می شود تا اجزاء آن جدا شوند. سپس بخار به دست آمده سرد و متراکم می شود تا متانول خالص به دست آید.

کاربردهای الکل متانول

متانول یک ماده اولیه شیمیایی مهم است که عمدتاً در تولید فرمالدئید و اسید استیک کاربرد دارد. همچنین در تولید متیل آمین ها، کلرومتان ها، گلیکول متیل اترها و سوخت استفاده می شود. متانول همچنین کاربردهای کلی حلال و ضد یخ دارد، بنابراین می توان آن را به عنوان جزئی از پاک کننده رنگ و یخ زدا یافت.

این بدان معنی است که متانول بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره است زیرا می توان آن را در پلاستیک ها، الیاف مصنوعی، سوخت، رزین ها، لمینت شیشه ای ایمنی، چسب ها، حلال ها،، عایق ها، مبردها ، رنگدانه ها و رنگ ها یافت.

متانول همچنین در تصفیه فاضلاب استفاده می‌شود، زیرا منبع کربن را برای باکتری‌های نیترات ‌زدا فراهم می‌کند. نیترات‌های غنی از مواد مغذی موجود در پساب فاضلاب می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر اکوسیستم‌های آب داشته باشد.

به نظر می رسد که متانول در آینده یک ماده شیمیایی مهم باقی خواهد ماند، زیرا بسیاری از کشورها به دنبال گسترش برنامه های سوخت متانول هستند. این به این دلیل است که متانول به راحتی در دسترس است، دارای درجه اکتان بالایی است و حمل و نقل آن آسان است. اگر بتوان هزینه های تولید متانول را کاهش داد می توان از متانول برای ساخت اتیلن و پروپیلن و دی متیل اتر و همچنین در تولید برق نیز استفاده کرد.

ذخیره سازی و حمل و نقل

متانول دارای نقطه اشتعال 12 درجه سانتی گراد است و به همین دلیل برای حمل و نقل به عنوان کلاس 3 گروه بسته II طبقه بندی می شود. همچنین دارای وزن مخصوص 0.7915 است.

باید در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب و عاری از هرگونه منبع اشتعال نگهداری شود و در صورت عدم استفاده در ظرف باید کاملاً بسته نگهداری شود. متانول برای مصرف خوراکی مسمومیت زا است بنابراین باید به عنوان سمی برچسب گذاری شود.

علائم مسمومیت با متانول

مسمومیت با متانول با مصرف خوراکی آن رخ می دهد و عوارض شدیدی دارد. به عنوان مثال فقط نوشیدن چند قاشق چایخوری متانول رقیق نشده می تواند منجر به نابینایی شود و حتی می تواند کشنده باشد. سایر علائم مسمومیت با متانول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • تاری دید
  • گشاد شدن مردمک
  • ضعف و خستگی
  • گرفتگی عضلات پا
  • فشار خون پایین
  • رفتار آشفته
  • گیجی
  • مشکل در راه رفتن
  • سرگیجه
  • سردرد
  • لب ها و ناخن های مایل به آبی
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • درد شدید شکم
  • مشکلات کبدی، از جمله زردی (زردی پوست) و خونریزی
  • پانکراتیت (تهوع، استفراغ و درد شکم(
  • استفراغ، گاهی اوقات خونی
  • کوری، کامل یا جزئی
  • تشنج
  • بدون تنفس
  • کما
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : متانول, الکل متانول, کاربردهای متانول, متانول چیست؟, خطرات متانول , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 120 تاريخ : پنجشنبه 3 شهريور 1401 ساعت: 23:46